Deze week nemen de ouders van een 16 jarig meisje contact met ons op. Het meisje zit op een VSO en heeft autisme en een taalontwikeklingsstoornis. Ouders hebben een brief van de directie van de school ontvangen dat het onderwijs voor hun dochter per 1 december stopt vanwege meerdere incidenten die voorgevallen zijn.
We gaan in gesprek met ouders. Wat vinden zij belangrijk? Wat denken zij dat het beste is voor hun dochter. Ze delen de mening van school dat dagbesteding mogelijk meer passend is maar willen hier wel ruim de tijd voor krijgen om een passende plek te vinden.
We nemen contact op met diverse instanties zoals het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, de Geschillencommisie Passend Onderwijs en Ouders & Onderwijs om ons goed te laten informeren over de rechten van het kind en de plichten van de school.
Samen bereiden we het gesprek met het bestuur van de school voor en nemen het woord over wanneer ouders vastlopen in emoties tijdens het gesprek. We leggen uit dat we mogelijk niet in zo'n korte tijd een passende plek gevonden krijgen en dat we zorgvuldig te werk willen gaan. We bespreken de mogelijkheden en vragen ook school mee te denken aan welke eisen een goede vervolgplek moet voldoen. We melden het meisje op verschillende plekken aan en zijn nog in afwachting waar zij het best past en wanneer daar een plekje vrij komt.
In de tussentijd wijzen we school op hun verplichtingen en het meisje krijgt hopelijk tot die tijd gewoon onderwijs. Daar gaan wij ons hard voor maken! Ouders voelen zich zich gehoord en gesteund door ons.