De ouderenadviseur helpt waar nodig
Welzijn Ouderen Boxmeer heeft een breed dienstenpakket, dat gericht is op zelfstandigheid en eigen regievoering. Door het aanbod van deze diensten leveren wij een bijdrage aan de wens van senioren om langer thuis te wonen. Een van de diensten is de ouderenadviseur.
De vrijwilligers die de diensten leveren zijn deskundig en enkele diensten worden ondersteund door beroepskrachten van Sociom. De dienstverlening is gratis.
Vrijwilligers
Jose Brienen en Willem van den Berg zijn vrijwilligers die ingeschakeld kunnen worden als ouderenadviseur. Jose is al 15 jaar ouderenadviseur en Willem vanaf 2016. Beide dus met veel ervaring.
Jose: “Wij komen bij senioren waarvan de meeste geen ervaring hebben met computer/IPad/IPhone. Deze mensen lopen op informatiegebied dan achter. Wij helpen senioren waar nodig met de vragen die ze hebben.”
Willem: “Een groot probleem voor veel senioren is de complexe regelgeving. Er zijn gewoonweg te veel regels die mensen niet kennen. Naast ouderenadviseur ben ik ook vrijwilliger van de Thuisadministratie waardoor ik senioren soms help bij wat meer financiële zaken”.
Ondanks dat Jose en Willem deskundig zijn, komen er situaties voor dat de ouderenadviseur cliënten verwijzen naar professionals.
Cliënten
De vraag naar een ouderenadviseur komt van verschillende instanties/personen. Via Sociom, via KBO, of mensen bellen spontaan met de ouderenadviseur. Als eerste gaan ouderenadviseurs de hulpvraag bespreken met de cliënten en zetten samen een plan op.
De werkwijze kan per cliënt verschillen. Soms kan een cliënt na uitleg het zelf regelen en waar nodig helpen wij of verwijzen we ze door. Hierna is meestal het probleem verholpen en gaat de ouderenadviseur weer met grote voldoening naar huis.
Jose: “Vaak zitten er achter een vraag nog meerdere hulpvragen die wij ook zo nodig proberen te beantwoorden”. Sommige hulpvragen zijn complex en dan moeten wij kijken of wij zelf de kennis in huis hebben of dat wij doorverwijzen. Belangrijk is wel dat wij onze eigen grenzen hierin kennen.
Top 3 onderwerpen
Jose: “We zijn nu druk met aanvragen van de energietoeslagen. Senioren kunnen deze bij de gemeente aanvragen. We helpen ze daarbij. Gelukkig is de aanvraag eenvoudig. Ook hebben we contact met de gemeente voor actuele informatie of persoonlijke informatie van desbetreffende persoon. Op dit moment loopt het contact nog wat stroef met de nieuwe gemeente Land van Cuijk. De ambtenaren kennen ons nog niet en wij krijgen moeilijker de juiste personen aan de lijn. Maar dat gaat goed komen”.
Willem: “We worden ook gevraagd voor het regelen van de huur- en zorgtoeslag. Ook hier een scala aan regelgeving. Wij weten wat nodig is en kunnen de juiste documenten opvragen, deze invullen en daarna laten ondertekenen door de cliënt. Vaak moeten wij eerst nog een DigiD regelen. Tot slot sturen we de formulieren naar de juiste instantie. Niet alle senioren lukt het om dit zonder hulp aan te vragen”.
Ook de aanvraag van de huishoudelijke hulp doen we vaak. Jose: “Ik zit soms bij keukentafel gesprekken als daar om gevraagd wordt”. Maar het draait dan meestal niet alleen om hulp in de huishouding maar ook hier weer meerdere hulpvragen zoals vervoer, bestrijden eenzaamheid en aanvraag van hulpmiddelen.
Kijkend naar de vraag voor ondersteuning kunnen we vaststellen dat 7 van de 10 zaken gaan over financiën.
Overleg
Tweemaal per jaar is er een samenkomst van ouderenadviseurs, medewerkers van Sociom en van de gemeente Land van Cuijk. Daarnaast komen we met de ouderenadviseurs van regio Boxmeer 3 maal per jaar bij elkaar en bespreken we de actuele ontwikkelingen. Ook kunnen we ervaringen uitwisselen, waardoor we mensen nog beter kunnen helpen.