Hybride cruiser HReko
Sambeek- Van kleins af aan is Joso Perkovic dol op de zee, om te vissen, duiken, snorkelen en vooral te varen. Op zijn zeventiende bouwde Joso van twee tractorbinnenbanden zijn eerste boot. Nummer twee, drie en vier volgde snel. Zijn vijfde zeilboot, HReko genaamd, werd een heel bijzondere!
Door: Wanda Laarakkers in DeBoK
Joso Perkovic (72) groeide op in het dorpje Ljubač, in de buurt van Zadar, Kroatië. Altijd was hij daar bezig op of aan het water. Joso: “Om geld te verdienen ben ik in 1992 als waarnemend anesthesist naar Nederland vertrokken. Toen ik een vaste baan had, is mijn vrouw en een van onze twee zoons nagekomen. Met veel plezier heb ik tot mijn pensioen in 2017 in verschillende ziekenhuizen gewerkt.” Ondanks dat Joso niet meer aan zee woonde, was zijn liefde voor watersport en boten niet verdwenen. Een gloednieuwe zeilboot ontwerpen en laten bouwen met revolutionaire oplossingen vrijwel CO2-neutraal, stond op zijn bucketlist.
In 2009 stond de eerste schets op papier. In zijn garage bouwde Joso van houten latjes van een oude zonwering een model van schaal 1:10 die hij testte in een kuip. Elke vijftig millimeter van een in polyurethaan gegoten model sneed hij vervolgens door, om het ontwerp op papier te verwerken. De boot moest zoveel mogelijk pluspunten en zo min mogelijk minpunten hebben, een hele zoektocht. Vanaf die tekeningen, in een computerprogramma gezet door een naval-architect, en het model ging de boot in productie. “Soms ging ik naar bed met angst; wat ben ik aan het doen? Ik wist niet of het ging werken wat ik had bedacht.”
De onzinkbare zeilboot, ‘HReko’ gedoopt, (HR van de Kroatische landcode), is geen doorsnee boot. Joso bedacht nieuwe technieken die het varen gemakkelijker, aangenamer en milieuvriendelijker zouden moeten maken. “Ik wilde een boot bouwen met moderne en lichte materialen, eenvoudig in gebruik voor oudere mensen, geschikt voor elke vaarwater.” Op het gebied van rompvorm, functionaliteit en zeilprestaties is HReko een hybride van een moderne wedstrijdromp met een trimaran en waterballast bij. De daaruit ontstane stabiliteit is ook een mix van twee soorten rompvormen en waterballast, wat zorgt voor twee keer zoveel aanvang stabiliteit. Met een veertig procent lagere waterverplaatsing in verhouding met vergelijkbare boten, is er veel minder energie nodig voor aandrijving. Daarnaast kan HReko wind en licht omzetten in elektrische energie, wat brandstof bespaard. Er is 2,3 kW aan zonnepanelen aan boord. Voor alle windomstandigheden en -richtingen heeft HReko slechts drie zeilen die niet weggeklapt hoeven worden. Een ander onderdeel wat HReko uniek maakt, is een RIB-achtige hulpschip die achterstevoren in het achterschip kan worden opgeborgen.
In 2016 was de boot, gebouwd zonder winstoogmerk, klaar. “Het kostte me veel geld, tijd en energie, maar trots overheerst. Ik heb fouten gemaakt, de elektrische motoren zaten bijvoorbeeld op de verkeerde plek, ze kwamen boven water als de boot kantelde. Nu doet hij het fantastisch. Ons huis in Nederland staat te koop, we verhuizen terug naar Kroatië, waar de HReko nu ligt. We gaan er heerlijk genieten.”
www.hreko.com