Het komt steeds vaker voor dat wij van mensen met een handicap of hulpmiddel klachten ontvangen over onjuiste bejegening door winkeliers. Helaas maken wij het zelf ook mee. Wij vragen ons af hoe dit komt en het is gelukkig niet overal. Bijvoorbeeld bij de Albert Heijn en Jumbo in Boxmeer valt geen verkeerd woord, staan ze altijd klaar om te helpen en de hulp die geboden wordt is altijd netjes en ook op een vriendelijke manier. Hier kunnen andere supermarkten nog iets leren. Wij gaan niet benoemen waar de klachten zijn geweest, maar deze winkeliers weten het zelf wel heel goed. Waarom iemand de winkel uit sturen die met een scootmobiel binnen komt, nadat hij/zij nog gevraagd heeft of dit mocht. Er werd niets kapot gemaakt, maar toch wordt er op een respectloze manier tegen de persoon gesproken en de deur gewezen en zelfs gedreigd met politie. Of iemand die hulp nodig heeft met de boodschappen inpakken, gewoon laten staan en doorgaan met het helpen van de rest die aan de kassa staat. Respectloos is dit! Wij zijn allemaal klanten en horen op de zelfde manier geholpen te worden. Dit is kleinerend, respectloos, pijnlijk, omdat men zo nog meer voelt hoe afhankelijk men is. De ogen zijn op je gericht als tegen je wordt geschreeuwd dat je de winkel uit moet met je scootmobiel of omdat je aan de kassa moet blijven staan, omdat de kassierster je laat staan met je boodschappen en doorgaat met de klant achter jou.
Het is toch niet moeilijk om mensen met een handicap of hulpmiddel net zo te bejegenen dan mensen zonder. Is het omdat wij af en toe hulp nodig hebben, is dat al teveel gevraagd. Is het voor hun normaal iemand te laten wachten die hulp nodig heeft, iemand vol te snauwen omdat die om hulp vraagt of iemand uit de winkel sturen, omdat het hulpmiddel in de ogen van de winkelier niet hoort (ondanks dat het is gevraagd of het mag)? Wat is het toch met de mensen in deze tijd en wat gebeurd er op dit moment?
Mensen met een handicap willen niet altijd hulp, alles wat ze zelf nog kunnen doen, doen ze liever zelf. Maar als het echt niet lukt en men vraagt om hulp, dan moet men al over een drempel heen. Niet iedereen durf gemakkelijk om hulp te vragen. Sta er maar bij stil en vraag je af hoe het voor jezelf zal zijn in een zelfde situatie. Wij moeten vaak veel langer wachten op hulp en moeten vaak geduld hebben en dat niet alleen de ene keer met jou, nee heel vaak op één dag, vragen en wachten. Het is jouw werk om te helpen als het wordt gevraagd, waarom krijg iemand met een handicap dan het gevoel dat het voor je teveel gevraagd is. Ja misschien is het in de ochtend druk aan de kassa en is het even lastig om de boodschappen voor iemand in te pakken. Maar wij zijn net zo een klant als die achter ons in de rij staat. Eerst de ene klant afwerken en dan verder met de andere. Heel normaal, maar helaas is dit niet overal normaal meer merken wij de laatste tijd.
Jammer dat er zoveel klachten zijn, maar één sommige mag echt iets doen aan de bejegening naar mensen toe, met of zonder handicap. Stel je gewoon voor dat jij zelf ooit hulp nodig hebt, wil je dan zo benaderd worden dan jezelf doet naar mensen die jou om hulp vragen? Denk er maar over na! Gelukkig is het niet overal zo en zijn er ook veel lieve winkeliers, maar die ene kan je al zo een naar gevoel geven die je de hele dag niet meer vergeet en die je nog achtervolgd als je de volgende keer naar deze winkel moet.
Wij geven graag tijdens een vergadering wat extra uitleg wat het betekend om afhankelijk te zijn. Zijn er ondernemers of managers die weten dat hun personeel hier nog wat meer in voorgelicht mag worden, dan stuur ons een mail en wij komen graag langs bij een volgende vergadering ().
De klant is nog steeds koning, met of zonder handicap!