Vraag van Mien:
Waar vind ik de juiste hulp?
Het eerste contact met Mien
De praktijkondersteuner van de huisarts meldt Mien aan bij het Dorpsteam. Zij en de dochters van Mien maken zich zorgen. Mien, die 70 is, woont alleen en heeft diabetes type 2. Haar suikers lopen op en het lukt haar niet om deze onder controle te krijgen. Ze heeft ook moeite om haar huis op orde te houden. Haar dochters helpen waar ze kunnen, maar ze wonen niet bij Mien in de buurt. Dat maakt het lastig om de hulp te geven die ze nodig heeft. Omdat Mien waarschijnlijk een licht verstandelijke beperking heeft, neemt MEE vanuit het Dorpsteam contact met haar om samen te zoeken naar een oplossing.
Samen naar een oplossing
Bij mijn eerste afspraak zie ik Mien, samen met een dochter. De dochter doet het woord, omdat Mien het lastig vindt om te vertellen waar ze hulp bij nodig heeft. Samen bespreken we de situatie van Mien. Het lijkt erop dat Mien een licht verstandelijke beperking heeft. Dat maakt het moeilijker voor haar om goed voor zichzelf en voor haar huis te zorgen. Ze heeft bijvoorbeeld moeite met lezen en schrijven, met plannen, afspraken nakomen en ze kan situaties en gevolgen moeilijk overzien. We bespreken welke hulp Mien graag wil en nodig heeft.
Daarbij kijken we eerst naar wat er kan binnen het eigen netwerk. Mien krijgt veel hulp van haar dochters die op afstand wonen, maar daar red ze het niet mee. Ze heeft iemand dicht bij nodig die meekijkt met haar suikerziekte. Neemt ze bijvoorbeeld haar medicatie in en lukt het haar om goede keuzes te maken op het gebied van eten? Maar ook iemand die meekijkt met wat Mien nodig heeft om haar huis meer op orde te brengen en te houden zodat het zo veilig mogelijk blijft.
Omdat er binnen het netwerk van Mien en bij voorzieningen in de buurt verder geen mogelijkheden zijn, vragen we ondersteuning aan bij de afdeling Wmo van de gemeente. De Wmo-consulent komt naar Mien toe voor een keukentafelgesprek. Naast Mien, zit een dochter bij het gesprek en ik vanuit MEE. We bespreken haar situatie en wat ze nodig heeft. De Wmo-consulent stelt voor om ambulante ondersteuning in te zetten. Dat is ondersteuning in het dagelijks leven. Tijdens het gesprek verduidelijk ik aan Mien wat er wordt besproken en check bij haar of ze begrijpt wat er wordt gezegd.
Hoe gaat het verder
Tijdens de kennismaking met de ambulante ondersteuner spreken we af wat de dochters blijven doen en wat de ambulante ondersteuner gaat doen. De taken zijn goed verdeelt en dit blijkt in de praktijk ook goed te werken. Mien en haar dochters zijn tevreden met hoe het nu gaat. Mien is gewend aan de begeleiding die twee keer per week bij haar thuis komt. Haar suikers zijn meer onder controle en haar huis is wat meer op orde. Miens dochters vinden het fijn dat ze nu iets van hun zorgen los kunnen laten.
Sandra, cliëntondersteuner bij MEE De Meent Groep
MEE helpt mensen met een beperking en hun naasten bij vragen of problemen die ontstaan door hun beperking. Gratis en zonder verwijzing. Heb jij een vraag aan MEE? Bel 088 465 35 55 of stuur een email